معاونت درمان

معاونت درمان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

16 تیر 1403 شنبه
  • تاریخ انتشار : 1402/04/20 - 10:05
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 133
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

چگونه با وجود همکار ناسازگار و بدقلق آرامش خود را حفظ کنیم

بیشتر از نصف روز را در محل کارمان هستیم و همینطور که زمان می‏‌گذرد متوجه می‌‏شویم که همکاران و رییس تبدیل به خانواده دوم ما شده‌‏اند. این احساسی است که در خوش‏بینانه‌‏ترین حالت در مورد محیط کاری‌‏مان داریم و دلمان می‌‏خواهد همینطور ادامه داشته باشد. اما تمام این رویای زیبا، با حضور یک همکار بد قلق ، نقش بر آب می‌‏شود. دیگر سرکار رفتن‌مان می‌‏شود یک کابوس آزار دهنده؛ می‌‏شود شبیه یک داستان جنایی که در آن به‌‏دنبال راهی هستیم که شر آن همکار ناسازگار و بد قلق را هر‏چه زودتر کم کنیم.

چگونه با وجود همکار آزاردهنده ناسازگار در محل کار آرامش داشته باشیم؟

بیشتر از نصف روز را در محل کارمان هستیم و همینطور که زمان می‏‌گذرد متوجه می‌‏شویم که همکاران و رییس  تبدیل به خانواده دوم ما شده‌‏اند. این احساسی است که در خوش‏بینانه‌‏ترین حالت در مورد محیط کاری‌‏مان داریم و دلمان می‌‏خواهد همینطور ادامه داشته باشد. اما تمام این رویای زیبا، با حضور یک همکار بد قلق ، نقش بر آب می‌‏شود. دیگر سرکار رفتن‌مان می‌‏شود یک کابوس آزار دهنده؛ می‌‏شود شبیه یک داستان جنایی که در آن به‌‏دنبال راهی هستیم که شر آن همکار ناسازگار و بد قلق  را هر‏چه زودتر کم کنیم.

فرقی نمی‌‏کند در چه جایی کار می‏‌کنید چون همکاران ناسازگار همه‏ جا وجود دارند؛ درست مانند هوایی که نفس می‏‌کشید! بیشتر اوقات، رفتار همکار بدقلق آن‏قدرها دست و ‏پا گیر نمی‌‏شود که بخواهید محل کارتان را ترک کنید و یا با او وارد میدان جنگ شوید. اما گاهی اوقات با وجود این همکاران ناسازگار و بد قلق مجبور می‌شوید به ترک کار فکر کنید که واقعا تصمیم بسیار سختی است.

هر‏چند مقابله با همکار ناسازگار کار چندان ساده‌ای نیست اما  با تکنیک‌های رشد و توسعه مهارت های فردی که برایتان فهرست کرده‌ایم به شما کمک می‌کند تا در این نبرد تنگانگ برنده میدان شوید:

تعادل داشته باشید

افراد وقتی برای اولین بار، یک رابطه ناسالم و بد را در محیط کاری تجربه می‌کنند ابتدا غافلگیر می‌شوند. پیشنهاد ما به شما این است که اجازه ندهید همکار بد قلق، فرصت جولان داشته باشد، یعنی عمل مقابله با رفتار همکار بد را به آینده‌های دور موکول نکنید. برای این‌کار شهامت داشته باشید و دست به عمل بزنید

 

اما به شما هشدار می‌دهم که حل مشکلات را بر عهده کارفرما و مدیر مجموعه نگذارید زیرا اگر مدام از شرایط بد محیط کاری و همکار ناسازگار گله کنید، در نظر کارفرمای‌تان یک فرد غرغرو و شاکی به نظر می‌آیید که توان مدیریت حل مشکلاتش را ندارد.

بنابراین داشتن تعادل، شرط اصلی مدیریت چالش‌ها در محیط کاری است.

 اما نکته خیلی مهم‏تر این است که ببینید آیا رفتار همکارتان فقط برای شما مشکل ایجاد کرده یا دیگران هم همین حس را در مورد آن شخص دارند؛ با این کار متوجه می‌شوید باید حساسیت‌تان را نسبت به همکار بدتان تغییر بدهید یا اینکه دست به اصلاح مشکل‏ به وجود آمده بزنید.

     این راهکار معجزه می‌کند

به صورت کاملا شخصی و در یک مکان کاملا خلوت، از همکار ناسازگار دعوت کنید تا با یکدیگر گفت و گویی دوستانه انجام دهید. ابتدا از نقاط مثبت همکار بدتان بگویید تا ذهن او را برای حرفی که قرار است بزنید، آماده کنید. سپس بر روی رفتاری که باعث آزارتان شده تاکید کنید.

 اما یادتان باشد در این شرایط دو حالت به وجود می‌آید

 یا همکار بد قلق شما اولین باری است که چنین واکنشی را از شخصی دریافت می‌کند که این نشان می‌دهد از تاثیر رفتاری که انجام داده به هیچ وجه آگاه نبوده است. در این حالت اگر همکار شما، ذره‌‏ای انصاف داشته باشد، اشتباه خود را پذیرفته و سعی می‌کند رفتار آزار دهنده خود را اصلاح کند

اما در حالت دوم، صحبت کردن با همکار فوق کمی سخت‌تر می‌شود زیرا آن فرد به‌خاطر ذات بدی که دارد اصلا برایش مهم نیست شما یا اشخاص دیگر چه حسی دارید و چقدر از رفتار او آزرده خاطر شده‌اید. در حالت دوم واکنش شما باید قدری متفاوت باشداما این نکته را از خاطر نبرید که نوع کلمات و جملات شما، باید کاملا مودبانه باشد تا تاثیر بهتری بر همکارتان بگذارید. در این شرایط به‌خصوص، شیوه گفتمان و مکالمه درست و تاثیرگذار، کمک زیادی به شما می‌کند.

  • گروه خبری : محتوا تخصصی,مطالب آموزشی مدیریت امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی,مطالب آموزشی,مطلب آموزشی سلامت روان
  • کد خبر : 238034
هاله حدادپور
تهیه کننده

هاله حدادپور

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *